Hovedsiden

Liten annonse
    OL-mester avga positiv dopingprøve for tredje gang

    Kilde: NRK - Sport | Publisert: Igår. - (tirsdag 23. juni 2026 KL:09.36)
    den italienske kappgangsmesteren alex schwazer har for tredje gang testet positivt på et forbudt stoff. han står dermed overfor nok en utestengelse – og kan bli strafferettslig forfulgt. det tyske antidopingbyrået (nada) opplyste mandag at det ble funnet erytropoetin (epo) etter at schwazer avga både urinprøve og blodprøve under et maratonløp i den tyske byen kelsterbach. nada har opprette sak mot ol-mesteren og i tillegg informert påtalemyndigheten om saken. dopingbruk er en straffbar handling i tyskland. schwazer deltok selv på en pressekonferanse mandag – jeg er uskyldig, jeg har ikke brukt epo eller andre forbudte stoffer, sa han. schwazer la til at han ikke vil anke, angivelig fordi han ikke har krefter til å gjøre det. ol-mesteren har riktignok bedt om at b-prøven skal bli analysert. en tredje urinprøve, som treneren hans skal ha oppbevart, skal også undersøkes. – jeg innser at jeg rett og slett ikke kan fortsette med idretten, sa han. schwazer vant olympisk gull i 2008 på 50 kilometer kappgang. før sommerlekene i 2021 testet han også positivt for epo. den gangen innrømmet han forseelsen og ble utestengt i fire år. i 2016 fulgte nok en utestengelse, denne gangen på åtte år. den kom som et resultat på en positiv test for anabole steroider. schwazer har hele tiden hevder sin uskyld i den sistnevnte saken. (ntb)










Om 123Nyheter.no

123nyheter.no's kompliserte og automatiserte søkemotor-crawler er satt opp etter en rekke avanserte menneskelig manipulerte variabler som den arbeider kontinuerlig ut ifra. Ingen nettsteder kan betale seg høyere opp på treffsidene. Nettstedene hvor nyheters-overskriftene hentes fra, er håndplukket.

123nyheter.no utvikles
av Tveit MEDIA. »